Jedálniček diabetika šitý na mieru

Cukrovka je choroba látkovej premeny, porucha premieňať a správne v organizme využiť hlavne cukry, ktoré sa potom hromadia v krvi. Príčinou je nedostatok hormónu, ktorý prepravuje glukózu do buniek.

Okrem medikamentóznej liečby a pravidelnej aplikácie inzulínu je dôležitá celková životospráva diabetika. A charakter skladby potravín a jedál prijatých v priebehu dňa je kľúčovým momentom, ktorý ovplyvňuje celkový priebeh choroby i aktuálny stav pacienta. Pretože nedostatok cukru alebo jeho zvýšená hladina v krvi môžu diabetikovi spôsobiť kolapsové stavy.

Pri zvládaní cukrovky sú podstatné frekvencia a množstvo jedla. Neexistuje univerzálny model. Každý pacient je individualita s vlastnou telesnou hmotnosťou, vekom, energetickým výdajom, štádiom ochorenia a hodnotami glykémie pred a po jedle. Potrebuje preto lekárom presne stanovené rozloženie stravy, ktoré mu spolu s dávkami inzulínu a pohybovými aktivitami pomôže udržať organizmus v rovnováhe.

Menšie porcie

V princípe by mal konzumovať päť až šesť menších porcií denne, jesť veľa zeleniny a menej ovocia, zásadne biele a rybie mäso, dopriať si dostatok strukovín a voliť nízkotučné mliečne výrobky. Cieľom tiež je udržanie a prípadná redukcia hmotnosti, pretože nadváha či obezita zdravotný stav komplikujú.

Pre jednoduchšiu orientáciu sa používajú sacharidové jednotky. Pacient si podľa tabuliek dokáže ľahko zrátať hodnoty a neprekročiť stanovené limity prijatej potravy, ktorá musí korešpondovať s dávkou inzulínu. Problémom sú najmä sacharidové potraviny bohaté na cukry. Treba sa preto orientovať na zložené sacharidy ako celozrnný chlieb, tmavé pečivo a ovsené vločky a úplne vylúčiť ľahko vstrebávateľné cukry, či už biely cukor alebo med.

Byť v pohode a držať svoj problém pod kontrolou vyžaduje špeciálne v prípade diabetika každodennú disciplínu v štýle stravovania, ktorý je základom jeho liečby a predpokladom plnohodnotného života. A hoci sa po čase naučí konzumovať správne množstvá vhodných potravín, mal by s tabuľkami sacharidových jednotiek pracovať priebežne i neskôr, aby si zostavu potravín rozširoval aj o nové druhy a dodržal tak jednu z hlavných podmienok správnej výživy diabetika – pestrosť v stravovaní.

spracovala: Alžbeta Slováková

 

VARÍME DIABETIKOM

Vedieť viac znamená kvalitnejšie žiť

Keď sa diabetik bude snažiť získať čo najviac informácií o cukrovke a postupne si osvojí základné pravidlá liečby, život s touto diagnózou môže byť rovnako plnohodnotný, ako má zdravý človek. Keďže základ jeho liečby tvorí strava v správnom zložení a množstve, stravovacia edukácia je pre každého diabetika mimoriadne dôležitá. V knihe diétnej sestry Márie Štefákovej z Národného endokrinologického a diabetologického ústavu Varíme diabetikom nájdete vysvetlenie základných pojmov a návod na to, čo má diabetik vo svojom stravovaní a v živote poopraviť. Dozvie sa, ako sa má stravovať primerane k svojej hmotnosti a výdaju energie. Ak má nadváhu, naučí sa jesť menej ako dosiaľ, primerane zvýšiť pohybovú aktivitu a prispôsobiť liečbu odporučenému množstvu jedla.

Ciele každého diabetika

  1. dosiahnuť uspokojivé glykémie počas celého dňa
  2. udržať si hmotnosť alebo schudnúť (podľa potreby)
  3. nehladovať, ale primerane sa stravovať

Základné informácie o stravovaní:

Základnou a neoddeliteľnou súčasťou liečba cukrovky je racionálna strava. Pomáha dosiahnuť a udržať optimálne hladiny glykémií a ideálnu telesnú hmotnosť (BMI 19 – 25 kg/m2), úroveň krvných tukov a ďalších parametrov, ktoré ovplyvňujú prognózu pacienta. Ani najmodernejšie lieky nezaručujú dobrú metabolickú kontrolu, ak má pacient rezervy v systéme stravovania.

Zásady racionálnej výživy neplatia len pre diabetikov. Lekári ich odporúčajú celej populácii ako prevenciu civilizačných srdcovo-cievnych ochorení (srdcový infarkt, mozgová porážka). Sú to diagnózy, ktoré sa pri ochorení na diabetes vyskytujú niekoľkonásobne častejšie a majú v tomto prípade aj horšiu prognózu a priebeh.

Diabetik by mal vedieť, aké množstvo jedla je pre neho primerané, aký je správny pomer jednotlivých živín v celodennom stravovaní a poznať potravinové zdroje, z ktorých tieto živiny pochádzajú (inak povedané, mal by vedieť, ktoré potraviny sú pre neho vhodné a ktoré nevhodné).

Stravovací plán by mal byť individuálne prispôsobený pre každého diabetika, v závislosti od jeho hmotnosti, charakteru práce (energetického výdaja), typu liečby (diéta, tabletky, inzulín), sprievodných ochorení, intolerancie niektorých potravín či alergií, návykov a jeho individuálnych požiadaviek.

Dodržiavanie princípov racionálnej výživy má diabetik plne vo vlastných rukách, pri zostavovaní samotného systému stravovania však potrebuje pomoc odborníka, lebo to si vyžaduje nemalé

vedomosti o výžive.

Začíname s edukáciou

Diabetik si musí ako prvú dôležitú informáciu zapamätať, že glykémia stúpa prevažne po potravinách rastlinného pôvodu. Glukóza sa totiž vytvára z jedla, ktoré obsahuje sacharidy. Patria k nim obilniny, pekárenské výrobky, cestoviny, zemiaky, strukoviny, ovocie, ba aj niektoré druhy zeleniny.

Neuviedla som cukor? Samozrejme, cukor patrí do skupiny rastlinného pôvodu a glykémiu zvyšuje rovnako ako každá iná sacharidová potravina. Liečba cukrovky stravou však nie je založená na nekonzumovaní cukru, ale na primeranom príjme všetkých sacharidových potravín. Po niektorých sacharidových potravinách stúpa glykémia rýchlo, po iných pomalšie a po ďalších zanedbateľne. Ktoré to sú a aké množstvo jednotlivých potravín diabetikovi pri rôznej záťaži ovplyvní glykémiu, to všetko sa musí naučiť a zvládnuť.

Základom – alfou a omegou – je zoznámiť sa so sacharidovými potravinami v množstve, ktoré obsahuje 10 g sacharidov a to je 1 sacharidová jednotka (SJ).

Sacharidové jednotky sa osvedčili ako jednoduchý prístup k stravovaniu diabetika. Keby mal diabetik neustále študovať tabuľky výživy a vážiť množstvo potravín, neostal by mu čas na nič iné a sústavne by sa musel zaoberať len svojím ochorením. Vďaka spolupráci s lekárom alebo diétnou sestrou však dostane do rúk praktický, jednoduchý a časovo nenáročný systém stravovania, ktorý mu uľahčí orientáciu. Tento systém je založený na stravovaní podľa sacharidových jednotiek, využívaní glykemického indexu, ako aj na výbere vhodných a odmietaní nevhodných potravín. Orientačne by mal diabetik denne skonzumovať 18 až 21 sacharidových jednotiek.

Obsah sacharidov v danej potravine je vyhodnotený na sacharidovú jednotku (SJ), ktorá zvýši glykémiu cca o 2 mmol/l.

Rozdelenie sacharidových potravín podľa rýchlosti účinku na glykémiu:

  • rýchle (vhodné na preliečenie hypoglykémie)
  • započítateľné
  • voľné

Množstvo sacharidových potravín, ktoré zodpovedá 1 SJ

 

RÝCHLOVSTREBATEĽNÉ SACHARIDY                  množstvo
Hroznový cukor (glukopur) 1 polievková lyžica 10 g
Cukor kryštálový 1 polievková lyžica 10 g
Cukor práškový 1 polievková lyžica 10 g
Med 1 lyžica 13 g
Sladký nápoj – džús ½ pohára 100 ml
Sladký nápoj – kokakola ½ pohára 100 ml
Sladký nápoj – pepsikola ½ pohára 100 ml

 

Tieto potraviny diabetik bežne nekonzumuje. Používa ich len na preliečenie hypoglykémie, lebo glykémia po ich zjedení stúpa rýchlo (majú totiž vysoký GI).

 

Ďalšiu skupinu sacharidových potravín predstavujeme v množstve, ktoré zodpovedá 1 SJ

MÚČNE A PEKÁRENSKÉ VÝROBKY

množstvo

Chlieb biely, konzumný ½ krajca 20 g
Chlieb so semiačkami, grahamový ½ krajca 25 g
Rožok biely, žemľa 1/3 (z 50 g kusa) 15 – 20 g
Rožok grahamový ½ (z 50 g kusa) 25 g
Vianočka ½ krajca 15 – 20 g
Krekery 5 kusov 15 g
Suchár vodový 1 kus 15 g
Múka pšeničná, ražná, kukuričná 1 polievková lyžica 15 g
Ovsené vločky 2 polievkové lyžice 20 g
Ryža a cestovina surová 1 polievková lyžica 15 g
Ryža varená 2 polievkové lyžice 45 g
Ryža natural 2 polievkové lyžice 45 g
Cestovina varená 2 polievkové lyžice 45 g
Knedľa varená ½ krajca 25 g
Knedľa žemľová 1 tenký krajec 45 g
Halušky 2 polievkové lyžice 45 g

 

Aj zemiaky a výrobky z nich, strukoviny a ďalšie potraviny sa počítajú do počtu SJ. Množstvá sú odhadnuté na gramy aj na polievkové lyžice.

Množstvo sacharidových potravín, ktoré zodpovedá 1 SJ

ZEMIAKY A ZAPOČÍTATEĽNÁ ZELENINA                         množstvo
Zemiaky varené 2 polievkové lyžice 65 g
Zemiakové  hranolčeky 15 kusov 35 g
Zemiakové lupienky vážiť 20 – 25 g
Zemiaková kaša 2 polievkové lyžice 75 g
Zemiaková knedľa ½ krajca 40 – 45g
Varená fazuľa a hrach 3 polievkové lyžice 80 g
Varená šošovica 3 polievkové lyžice 65 g
Varené kukuričné zrná 3 polievkové lyžice 65 g
Mrkva surová 2 malé 80 g
Mrkva varená 2 malé 120 g
Hrášok sterilizovaný bez nálevu 100 g
Hrášok čerstvý 2 hrste 180 g
Cvikla porcia šalátu 100 g

 

Zelenina a ovocie:

Ovocie treba tiež započítať medzi „sacharidové“ potraviny. Pozor na sladké ovocie, napríklad banán (pol plodu predstavuje 1 SJ). 1 SJ predstavuje aj jedna malá broskyňa, tri štyri slivky, jeden malý pomaranč, malý strapec hrozna alebo malé jablko či hruška. Do počtu SJ je potrebné započítať tiež hrach, mrkvu, cviklu, kukuricu, strukoviny a zemiaky. Ostatné druhy zeleniny glykémiu neovplyvňujú a môžu sa konzumovať bez obmedzenia. Diabetik si ňou môže kedykoľvek zahnať hlad bez obavy zo zvýšenia glykémie. Navyše obsahuje potrebnú vlákninu, minerálne látky a vitamíny.

Zo živočíšnych potravín sa do počtu SJ započítava len mlieko a tekuté mliečne výrobky.

Množstvo, ktoré  zodpovedá 1 SJ

MLIEKO A MLIEČNE VÝROBKY                                  množstvo
Mlieko 1 pohár 200 ml
Jogurt biely 1 kelímok 200 ml
Kefír, acidofilné mlieko 1½ pohára 300 ml
Activia 2/3 kelímka 100 g
Ovocný jogurt ½ kelímka 70 g

 

Poznámka

Potraviny z mlieka ako porcia syra, tvaroh, bryndza a podobne sa do počtu SJ nepočítajú. Nepočíta sa ani primeraná porcia mäsa a mäsových výrobkov, vajcia, tofu (sú to bielkovinové potraviny).

Sójové výrobky – 1 porcia v množstve 20 g zodpovedá ½ SJ.

Potraviny ako olej, čerstvé maslo, rastlinný tuk sa do počtu SJ nepočítajú (sú to tuky).

 

Ako prepočítame gramy sacharidov na SJ? 

Vieme, že 1 sacharidová jednotka (SJ) zodpovedá 10 g sacharidov.

Na etikete výrobku si prečítame obsah sacharidov v 100 g.

Gramy sacharidov vydelíme číslom 10 a dostaneme tak počet SJ v 100 g výrobku.

 

Príklad:

100 g výrobku obsahuje 60 g sacharidov.

Výrobok má hmotnosť 40 g.

Výpočet:

 60 g sacharidov : 10 g (1 SJ) =  6 SJ v 100 g výrobku

6 SJ x 40 g (hmotnosť výrobku) = 240 : 100 g = 2,4 SJ

Tento výrobok s hmotnosťou 40 g zodpovedá cca 2½ SJ.

 

Prečo počítame SJ v jedle?

Ak prijmete viac SJ v strave, vaša glykémia bude vysoká (hyperglykémia).

A naopak, keď strava obsahuje menej SJ, môžete si privodiť pokles glykémie (hypoglykémiu). Naším spoločným cieľom je teda dobrá diabetická kompenzácia a prevencia, prípadne aspoň oddialenie vzniku diabetických komplikácií.

 

Zdroj: www.VarimeDiabetikom.sk

Súvisiace články

traviace-problemy

Stres, strava bohatá na rafinované potraviny, pribúdajúci vek a užívanie antibiotík môžu spôsobovať alebo zhoršovať výskyt tráviacich

Diabetes mellitus a COVID-19. Správna výživa a pohyb a ich význam pri redukcii rizika a dôsledkov ochorenia Pacienti s diabetom mellitus ma

Srdcovo-cievne ochorenia sú najväčším rizikom pre ľudí s diabetom. Ak máte cukrovku 2. typu, má práve vaše srdce zvýšené riziko ochoren

obezita-cukrovka

Priberanie na hmotnosti vedie k abnormálnej alebo zníženej citlivosti na inzulín (inzulínovej rezistencie) s počiatočným zvýšením a násled