Prečo sa hýbať v zdraví i v chorobe?

Ľudia v súčasnej dobe čoraz viac vnímajú dôležitosť pohybu pre svoje fyzické i psychické zdravie. Pohybové aktivity by nás mali sprevádzať všetkými fázami života. Liga proti rakovine v rámci Týždňa Ligy proti rakovine v spolupráci s odborníkmi pripravila užitočné informácie o význame pravidelnej, primeranej dávky pohybu v prevencii proti rakovine aj pre onkologických pacientov.

Význam pohybu v prevencii proti rakovine

Pravidelná, dostatočne intenzívna pohybová aktivita má veľký potenciál významne zredukovať riziko vzniku civilizačných ochorení, onkologické nevynímajúc. „Množstvo odborných štúdií poukazuje

doc.-MUDr.-Barbara-Ukropcová-PhD.-samostatný-vedecký-pracovní

na významný pokles rizika kolorektálneho karcinómu, karcinómu prsníka a mnohých ďalších typov rakoviny u ľudí, ktorí do svojho života zaradia pravidelný pohyb,“ zdôrazňuje doc. MUDr. Barbara Ukropcová, PhD., samostatná vedecká pracovníčka  Biomedicínskeho centra SAV.

Aký má vplyv pravidelné cvičenie?

  • Zlepšuje funkciu imunitného systému, ktorý je dôležitou súčasťou komplexnej ochrany pred rakovinou.
  • Zlepšuje funkciu srdcovo-cievneho systému, znižuje tlak krvi, zvyšuje fyzickú zdatnosť
  • Stimuluje nárast svalovej hmoty. Kostrové svalstvo nás chráni pred rakovinou.
  • Zlepšuje metabolizmus, znižuje zápal a stimuluje ochranu pred oxidačným stresom (porucha metabolizmu, zápal a oxidačný stres sa pritom uplatňujú pri vzniku rakoviny).
  • Zlepšuje činnosť tráviaceho traktu. V črevách žije veľké množstvo mikroorganizmov. Zloženie nášho črevného mikrobiómu významne ovplyvňuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva i iných chronických ochorení. Črevný mikrobióm významne ovplyvňuje strava a pohyb.
  • Zlepšuje „kvalitu“ tukového tkaniva, klesá tvorba zápalových látok.

Čo pomáha?

  • Hýbať sa, chodiť čo najviac – každý deň s cieľom prejsť 8 000 až 10 000 krokov. Profil pohybovej aktivity si vieme jednoducho zmonitorovať pomocou krokomerov (ak urobíme v priemere menej ako 5 000 krokov denne, žijeme v podstate sedavým spôsobom života).
  • Vytrvalostná aktivita s minimálne strednou intenzitou aspoň niekoľkokrát do týždňa (odporúča sa 30 minút aeróbnej/vytrvalostnej aktivity minimálne päťkrát týždenne).
  • Silové cvičenie (cvičenie so záťažou) dva- až trikrát týždenne stimuluje rast svalovej hmoty
  • Prerušovanie sedavého správania. Nielen nedostatok pohybu, ale aj pridlhé sedenie škodí. Prispieva napríklad k tvorbe vnútrobrušného tuku, k zhoršeniu metabolizmu, k poklesu zdatnosti, a to nezávisle od toho, či sa venujeme nejakej pohybovej aktivite. Odporúča sa prerušovanie sedavého správania aspoň raz za hodinu (postaviť sa a pár minút sa prejsť/rozchodiť sa, na steperi/prejsť sa po schodoch).

Význam pohybu pre onkologických pacientov

Trendom minulosti bolo radiť onkologickým pacientom čo najviac odpočívať a vyhnúť sa akejkoľvek námahe. „Dnes vieme a potvrdzujú to i výskumy, že správny a primeraný pohyb je dôležitou súčasťou liečby, navyše je vhodnou prevenciou pred opätovným návratom choroby,“ konštatuje

Ing. Eva Kováčová, výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine

. Je preukázané, že ľudia so zdravou hmotnosťou lepšie znášajú onkologickú liečbu a jej vedľajšie účinky, oveľa rýchlejšie sa zregenerujú. Koľko pohybu si môže pacient počas liečby dovoliť, závisí od celkového zdravotného stavu a fyzickej kondície, či od toho, ako znáša liečbu.

 

Aký vplyv má pravidelné cvičenie?

  • Zvyšuje svalovú silu, zdatnosť, emočnú pohodu a kvalitu života onkologických pacientov.
  • Redukuje únavu, depresiu a poruchy spánku.
  • Pod dohľadom rehabilitačného pracovníka sa cvičenie odporúča aj počas aktívnej liečby pre onkologické ochorenie (pokles stresu, pozitívny účinok na psychiku, redukcia únavy).
  • Je dôležité v liečbe neskorej toxicity chemoterapie.
  • Pozitívne účinky cvičenia sú výraznejšie, ak ide o cvičenie so strednou alebo vysokou intenzitou.

 Čo pomáha?

  • Pohybová aktivita, ktorá vás baví.
  • Rodina, priatelia, ktorí vás podporia.
  • Zaujímavé informácie o benefitoch pohybovej aktivity: udržiavanie motivácie.
  • Monitorovanie účinkov tréningu/pohybovej aktivity (hmotnosť, BMI, telesné zloženie, obvod pása, tlak krvi a srdcová frekvencia, metabolické parametre). Spätná väzba = dôležitý zdroj motivácie.
  • Naplánujte si denný režim tak, aby ste mali čas na pohyb vtedy, keď sa cítite najlepši
  • Ak vám niečo stojí v ceste – skúste to zadefinovať a prekážku prekonať.
  • Posilňovanie a vytrvalostný tréning s vyššou intenzitou je optimálne začať po porade s lekárom a pod dohľadom fyzioterapeuta alebo rehabilitačného pracovníka.

Cvičenie počas liečby rakoviny. Bezpečnostné odporúčania

  • Necvičte, ak máte nedostatok železa, alebo vám zistili deficit minerálov, napríklad sodíkači draslíka.
  • Necvičte, ak máte zníženú hladinu bielych krviniek, či zníženú imunitu.
  • Necvičte na nestabilných plošinách, kde vám hrozí vysoké riziko zranenia.
  • Ak podstupujete rádioterapiu, vyhnite sa plávaniu v bazéne, pretože chlórmôže podráždiť pokožku v ožarovanej oblasti.
  • Ak vám opúchajú členky, nevysvetliteľne priberáte na hmotnosti, alebo sa zadýchavate aj v pokoji či pri miernej námahe, informujte svojho lekára a poraďte sa o ďalšom postupe.
  • V prípade, že zaznamenáte opúchanie, bolesť, závrat, alebo neostré videnie, okamžite kontaktujte svojho lekára. Necvičte, ak pociťujete bolesť, nevoľnosť alebo akékoľvek iné symptómy.
  • Ak máte stále zavedený katéter, vyhýbajte sa vode a takým miestam, kde najčastejšie striehnu infekcie. Nevykonávajte cvičenia, pri ktorých by ste museli zapájaťsvaly v okolí katétra, aby ste predišli jeho vypudeniu.

V rámci tradičného Týždňa Ligy proti rakovine od 12. do 18. októbra pripravila LPR preventívnu kampaň pre verejnosť o pohybe. V Banskej Bystrici sa 12. 10. uskutočnil Beh za zdravie a v mestách po celom Slovensku prebiehali rôzne ďalšie sprievodné osvetové aktivity s tímom LPR a inými odborníkmi v danej oblasti. Prevencia je jednou z hlavných činností Ligy proti rakovine. Všetky informácie nieln o Týždni Lygy proti rakovine, ako aj bezplatné služby pre onkologických pacientov a ich rodiny nájdete na www.lpr.sk.

 

Súvisiace články

Evka BAcigalová s prsnou stenou

V polovici januára v Divadle Nová scéna odhalením Prsnej steny odštartovala ďalšia časť medzinárodného projektu Ostro sledované prsia vo V

skrining

Rakovina hrubého čreva a konečníka (kolorektálny karcinóm, KRCa) je najčastejšie nádorové ochorenie tráviacej trubice a jedno z troch na

Keď lekár vysloví vetu: máte rakovinu, tieto dve slová dokážu človeku zmeniť celý jeho „vesmír". Musí zrazu zabojovať o to najcennej

Kállayová

Od januára spustilo Ministerstvo zdravotníctva SR skríningové programy zamerané na včasné odhalenie rakoviny hrubého čreva a konečníka, prs

hepatitida

Chronické hepatitídy prebiehajú dlho bez príznakov. Mnohé z nich sú fibrogénne a prechádzajú do cirhózy pečene. Najzávažnejšou komplik

kimakova

Fajčenie je jedným z najzávažnejších celosvetových zdravotníckych problémov súčasnej doby. To vieme všetci. Azda netreba pripomínať, ž