Lieky s rozumom: Vyznáte sa vo vitamínoch a mineráloch?

Bez vitamínov a minerálov by mnohé procesy v našom tele nefungovali tak, ako majú. Človeka, ktorému sú tieto dva pojmy neznáme, by sme hľadali asi len ťažko. Len počuť o nich však nestačí! Zorientovať sa v názvoch, odporúčaných denných dávkach či úlohách, ktoré majú v našom tele jednotlivé vitamíny či minerály, nemusí byť úplne jednoduché. Otestujte sa, ako ste na tom so svojimi vedomosťami.

  1. VITAMÍN C PÔSOBÍ PREVENTÍVNE NA NÁDCHU A PRECHLADNUTIE

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Vitamin CSkúmaniu účinku vitamínu C na nádchu či prechladnutie sa venovalo viacero výskumov. Žiaden významný preventívny účinok sa však nepotvrdil. Jedna z analýz, ktorá zahŕňala 29 randomizovaných štúdií, prišla so záverom, že denná dávka minimálne 200 mg vitamínu C dokáže extrémne fyzicky aktívnym ľuďom (maratónski bežci, lyžiari a pod.) znížiť riziko prechladnutia o polovicu. V prípade bežných ľudí sa takýto účinok nepotvrdil. Menšiemu percentu ľudí však došlo v dôsledku užívania vitamínu C k skráteniu trvania ochorenia a zmierneniu symptómov.

  1. VITAMÍN B12 DODÁVA TELU ENERGIU

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Vitamín B12 pomáha udržiavať správne fungovanie nervového systému, zdravie krviniek a tvoriť DNA – genetický materiál v bunkách. Tento významný vitamín tiež dokáže predchádzať jednému typu anémie, ktorá vedie k zvýšenej únave a slabosti. Existuje však veľmi málo dôkazov o tom, že by bol vitamín B12 priamym zdrojom energie pre telo, alebo že by sa akýmkoľvek spôsobom podieľal na zlepšení kondície. Viac sa o vitamíne B12 dočítate v článku Všetko, čo by ste mali vedieť o užívaní vitamínov skupiny B.

VITAMÍNY SKUPINY B A LIEKY

Vitamíny z tejto skupiny zvyčajne nemajú nežiaduce účinky, a až na extrémne vysoké dávky, nie je možné sa nimi predávkovať. Ak sa však chystáte absolvovať laboratórne testy, nezabudnite lekára informovať o zvýšenom príjme vitamínov skupiny B, pretože môžu skresliť výsledky niektorých testov. Niektoré z vitamínov z tejto skupiny, napríklad B1, B2, B5, B7 nemajú žiadny známy účinok na iné lieky. My sme pre vás vybrali tie interakcie, ktoré sú označované ako „stredne závažné“. Neznamená to, že by ste mali predpísané lieky či vitamíny vysadiť, určite by ste však mali o tom informovať svojho lekára, ktorý rozhodne o ďalšom postupe.

ANTIBIOTIKÁ A VITAMÍNY B: Väčšina z nás vie, že užívanie antibiotík poškodzuje črevnú flóru, čo zvyčajne riešime doplnením probiotík. Vedeli ste však, že antibiotiká ničia aj črevné mikroorganizmy, ktoré v našom tele produkujú niektoré z vitamínov B? Aj preto sa odporúča zabezpečiť počas liečby antibiotikami dostatočný prísun vitamínov z tejto skupiny. Pozor však, ak užívate antibiotikum s účinnou látkou chloramfenikol. Toto antibiotikum totiž blokuje veľmi dôležitú funkciu vitamínov B12, B9 a železa pri správnej krvotvorbe.

EPILEPSIA A VITAMÍNY B6 A B9: Vitamíny B6 a B9 ovplyvňujú vstrebávanie antiepileptík s obsahom liečiva fenytoín a fenobarbitalu, čím znižujú ich účinnosť.

VITAMÍN B6 A LIEKY NA PARKINSONOVU CHOROBU: Pozorní by tiež mali byť pacienti, ktorí užívajú vitamín B6 a aj lieky na Parkinsonovu chorobu s obsahom látky levodopa. A to najmä v prípade, ak im lekár súčasne nepredpísal aj liek s obsahom liečiva karbidopa, ktoré práve tejto interakcii zabraňuje.

VITAMÍN B3 A CUKROVKÁRI ČI PACIENTI SO ZVÝŠENÝM CHOLESTEROLOM

Pozor na dlhodobé užívanie vitamínu B3 by si mali dať aj cukrovkári. Tento vitamín zvyšuje množstvo cukru v krvi a znižuje tým efekt užívaných liekov na diabetes. Ak pravidelne užívate vitamín B3 určite na to upozornite svoje diabetológa. Pacienti, ktorí berú lieky na cholesterol, by nemali užívať vitamín B3 skôr ako štyri hodiny po užití predpísaného lieku.

VITAMÍN B9 A REUMATOIDNÁ ARTRITÍDA ČI PSORIÁZA: Ak užívate vitamín B9, známy tiež pod názvom kyselina listová, mali by ste informovať svojho lekára, ak vám predpísal liek s obsahom metotrexátu. Tento liek vám lekár môže predpísať pri reumatoidnej artritíde či na ťažké formy psoriázy. Vitamín B9 znižuje efektivitu liečby týmto liekom.

       3. HORČÍK A DRASLÍK SÚ DÔLEŽITÉ PRE ZDRAVIE KOSTÍ

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Mnohí vedia, že vápnik a vitamín D sú základom pre zdravú a pevnú kostnú hmotu. Ukazuje sa však, že tu zohrávajú významnú rolu aj iné minerálne látky a vitamíny – horčík, draslík, vitamín K. Napomáhajú k lepšiemu získavaniu, vstrebávaniu či zabraňujú nadmernému odbúravaniu vápnika z kostí.

  1. ĽUDSKÉ TELO DOKÁŽE TVORIŤ VITAMÍNY, ALE NIE MINERÁLNE LÁTKY

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Pravdou je, že ani vitamíny, ani minerálne látky si naše telo vyrobiť nevie. Aj to je dôvodom, prečo si ich prísun musíme zabezpečiť stravou. No i napriek tomu, že ich pre svoje fungovanie potrebujeme naozaj len malé množstvo, ich nedostatok, ale aj prebytok môžu viesť k vzniku nepríjemných, niekedy aj závažných zdravotných ťažkostí.

  1. FARBA MOČU MÔŽE PRI NIEKTORÝCH VITAMÍNOCH ODHALIŤ ICH NADMERNÉ MNOŽSTVO V TELE

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Pri nadmernom užití niektorých vitamínov, napríklad vitamínu C a B, môže dôjsť k sfarbeniu moču do jasnej oranžovej alebo žlto-zelenej farby. Je to signál toho, že sa obličky snažia zbaviť nadbytku daného vitamínu. Pri užívaní vitamínov je opatrnosť vždy na mieste, ich výrazný nadbytok či nedostatok môžu byť pre telo nebezpečné. S vitamínmi vo forme výživových doplnkov preto nikdy neexperimentujte.

  1. MULTIVITAMÍNOVÉ DOPLNKY SÚ OPTIMÁLNYM RIEŠENÍM PRE ZABEZPEČENIE DOSTATOČNÉHO PRÍJMU POTREBNÝCH VITAMÍNOV A MINERÁLOV

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

V minulosti sa predpokladalo, že práve multivitamínové doplnky sú pre udržanie optimálneho zdravia kľúčové. Dnes sa odborníci prikláňajú skôr k vyváženej strave. V prípade, že máme nejakého vitamínu či minerálu nedostatok, odporúčajú sústrediť sa na dopĺňanie konkrétneho vitamínu či minerálu a nie zbytočne užívať celé spektrum.

  1. VITAMÍN D NAZÝVAME SLNEČNÝM VITAMÍNOM, PRETOŽE SA VYTVÁRA V NAŠEJ POKOŽKE PO KONTAKTE SO SLNEČNÝM ŽIARENÍM.

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Až 90 % vitamínu D získavame zo slnka. Keďže slnečných lúčov nebýva dostatok počas celého roka, najnáročnejším obdobím z hľadiska nedostatku vitamínu D sú pre naše telo mesiace november až február. V súčasnosti trpí nedostatkom vitamínu D asi 60 % populácie a polovica populácie má navyše hodnoty na extrémne nízkej úrovni. Znížiť príjem vitamínu D zo slnka môže viacero faktorov, napríklad používanie opaľovacích krémov, smog v ovzduší, vyššia pigmentácia pokožky, vyšší vek.

  1. KYSELINA LISTOVÁ (VITAMÍN B9) PÔSOBÍ PREVENTÍVNE NA VZNIK NÁDOROVÝCH OCHORENÍ

SPRÁVNA ODPOVEĎ:

Kyselina listová znižuje riziko vzniku deformácie nenarodených detí. Aby sa predišlo problémom s vývojom mozgu, miechy, ochoreniam srdca či defektom, akým je napríklad rázštep, odporúča sa tehotným ženám a ženám, ktoré plánujú otehotnieť, užívanie kyseliny listovej. Odporúčaná denná dávka tohto vitamínu sa pohybuje od 400 do 800 mikrogramov denne. V čase tehotenstva sa môže dávka zvýšiť, no i tak by nemala presiahnuť tisíc miligramov za deň.

Viac na liekysrozumom

 

Súvisiace články